Dag 14 - 6 nov - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marc Boom - WaarBenJij.nu Dag 14 - 6 nov - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marc Boom - WaarBenJij.nu

Dag 14 - 6 nov

Door: Marc van den Boom

Blijf op de hoogte en volg Marc

06 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Vandaag maken we onze laatste tour. Het is de “Commewijne” boottocht.
Het Commewijne district ligt pal ten oosten van Paramaribo aan de overzijde van de Suriname rivier. Tijdens deze vaartocht met bootsman Vincent weer aan de stuurhendels bezoeken we verschillende dorpjes waar vroeger suiker, cacao, koffie en katoenplantages hun glorie periode kenden. Om de bloeiende plantages en het achterland te beschermen en tegelijk ook als ondersteuning voor Fort Zeelandia is er een aantal militaire posten en forten gebouwd. Als eerste doen we met onze boot “Bosrokoman” het Fort Nieuw Amsterdam aan. Oude kanonnen, Kruithuis, bunker maar ook een tentoonstelling over de slavernij gemaakt door Jurgen Rayman en zijn dochter. Ook een tentoonstelling over de Surinaamse vergeten groep Surinamers over hun rol in de tweede wereldoorlog. We varen door naar de plantage “Rust en werk”. We zien daar nog wat katoenstruiken en Tamarindebomen, het plantagehuis en een overzicht van de plantage. Er zijn nog wat kleine kaaimannen die Veer in haar handen mocht houden. Daarna weer verder naar Plantage “Frederiksdorp” omgetoverd tot een schitterde hotelaccommodatie. Daar hebben we een prima warme lunch. Na de lunch gaan we midden op het water en kunnen de liefhebbers een duik in de rivier nemen. Aangezien ik liever zwemmen film dan filmend zwem, blijf ik op de boot. Wat later proberen we nog dolfijnen te spotten maar die kwamen niet boven.
Om 17.00 uur meren weer aan.
Na het douchen vieren we met een borrel de laatste avond van de reis. Ik dicht Tony nog wat welverdiende woorden toe en natuurlijk een enveloppe met onze dankbetuiging. We blijven meteen maar hangen voor de maaltijd en rond tien uur gaat ieder zijns weegs , ofwel naar het hotel en het bed in.

Morgenochtend nog even naar Fort Zeelandia waar sinds een paar dagen een door Nederland gesponsorde tentoonstelling draait gebaseerd op het boek van het waargebeurde verhaal “Op zoek naar in Marowijnerivier gezonken slavenschip Leusden”
In de middag gaan we naar Zanderij en vliegen om 19.30weeer terug naar Nederland

Ik sluit hiermee mijn overzeese verslaglegging af. Leuk voor later bij de foto’s maar ook om te doen voor de volgers. Bedankt voor de reacties ook al wist ik dat ik het niet voor niets deed, maar is altijd weer leuk. We kijken terug op een zeer indrukwekkende en geslaagde vakantie.

• 07 November 2013 - 09:18

Wiet:

Dank voor je bijzondere verslag en goede reis terug.

• 07 November 2013 - 09:47

Nel:

Bedankt voor een heel leuk en boeiend verslag van de reis! Jullie hebben er weer een bijzonder verhaal bij. Een goede vlucht huiswaarts!

• 07 November 2013 - 13:12

Ria Muchall:

Jammer dat het afgelopen is met de leuke verslagen. Ik ben nog wel wat wijzer geworden. Wist niet dat Jürgen Raymond en dochter die tentoonstelling hadden samengesteld! Piet had namens ons drieën een verslagje in het gastenboek geschreven, heb je dat nog gelezen. Een vriendin van ons kwam het toevallig tegen toen ze daar was!
    Vincent was ook onze bootsman. Hij lag altijd in een hangmat op de boot als wij iets gingen bezoeken met keiharde muziek aan. En tussendoor ging hij dansen. Wij ontdekten dat toen we eerder terug gingen voor een toiletbezoek op de boot. (leuk op een verhoging voor het open raam met gordijntje) heb ik een foto van! Ook trouwens van de dolfijnen, die wij wel hebben gezien.
    Ik vond het heel erg leuk om elke dag zo'n leuk verslag te lezen, waar ikzelf ook nog de beelden, geuren en geluiden bij had. Ik houd me aanbevolen voor verslagen van wat voor vakantie ook.
    De hartelijke groeten voor jullie beiden
    Ria

• 07 November 2013 - 13:37

Willy:

Bedankt voor al je reisverslagen , wij hebben er van genoten en wij zien elkaar misschien volgend jaar met een reuni , dan kunnen we onze fotoboeken naast elkaar liggen en kijken war er eventueel veranderd is of hetzelfde gebleven .
    Goede reis terug naar Nederland.

Groetjes
    Piet en Willy

• 08 November 2013 - 16:35

Tim:

Hallo beste Marc & Vera, wederom erg genoten van jullie reisverslaggeving! Het was inderdaad erg leuk dit alles te vernemen. Hartelijke dank nogmaals. Goede terugreis gewenst. Wel thuis. Liefs en groetjes moeders & mijzelf.

Tags: RAYMAN