Dag 8 - 31 okt - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Marc Boom - WaarBenJij.nu Dag 8 - 31 okt - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Marc Boom - WaarBenJij.nu

Dag 8 - 31 okt

Door: Marc van den Boom

Blijf op de hoogte en volg Marc

31 Oktober 2013 | Suriname, Lelydorp

We kunnen uitslapen en ontbijten om 08.30 uur. Ze hebben hun uiterste best gedaan maar het blijft voor mij een moderne voetbalkantine. Naast de kaas en vleeswaren ligt nu een bord onbestendig vlees , dunner dan shoarma. Dat is pluiskip zegt Tony. Smaakt goed. Om 10.00 uur komt de bus die ons naar Paramaribo brengt 50 km verder. Onderweg tover Tony weer van alles uit zijn koelbox.

We draaien van de weg en gaan in de middle of nowere naar een pottenbakkerij. Ik had mij er wat meer van voorgesteld. Bovendien is de pottenbakker niet eens aanwezig, voor mij dus een koekenbakker als dit een vast onderdeel is van de trip. Het zou me niets verbaast hebben gezien de open rommelige schuur als het een hippie is.

We vervolgen onze route en gaan naar Lelydorp. We duiken eerst een tentje in genaamd Hollandia, waar we koffie drinken en taart. Echte Nederlands uitziende taarten. Het loopt goed. Daaraan gaan we de lokale markt op en maken een praatje met een marktkoopvrouw. Zij legt trots uit wat de groenten voorstellen en hoe je ze moet klaarmaken. Als een volleerde kok sta ik te knikken. Vera maakt meer zinvolle opmerkingen.
Verder kopen we in een shop een casavepers. Niet dat Veer die gaat gebruiken maar voor aan de muur. Een buschauffeur houdt mij aan en vraagt of ik naar Paramaribo wil. Ik leg uit dat ik een eigen bus heb. Dan vraagt hij of ik de bus wil filmen. Dan moet jij wel bewegen zeg ik nog. Prompt gaat hij in houding staan.

Weer 5 meter komt een grote zwarte man op mij af. Die leest mijn T-shirt zo blijkt waar South africa op staat. Daar kwam hij ook vandaan alleen heet het Kongo. Weer een heel verhaal van zijn kant en een dikke hand als we weer verder gaan.

Vervolgens brengen we een bezoekje aan het Neotropical Butterfly Park. Een professionele vlinderkwekerij met eigen plantenkwekerij, opgebouwd door een Nederlandse landbouwingenieur. Er worden acht verschillende soorten vlinders gekweekt en de poppen worden over de hele wereld verzonden. We hebben nog nooit zo iets gezien. Erg interessant en mooi. In de vlindertuin zijn veel prachtige vlindersoorten te zien. Een groot deel van de vlinderpoppen wordt geëxporteerd. We konden ook diverse soorten schildpadden en slangen bewonderen.

Het laatste stuk naar Paramaribo volgt waar we om 16.00 uur aankomen. Na ons te hebben opgefrist gaan we uit eten. Het wordt Fort Zeelandia “Baka Foto”. www.bakafoto.com
Erg sjieke tent lekker buiten bijna aan de rivier. Het kost wat meer maar dan heb je ook wat. We raken aan de praat met een jonge Nederlandse die daar bedient. Haar half Surinaamse vriend (de prima kok dus) staat in de keuken. Na in Zwolle in de horeca ervaring te hebben opgedaan en bijna een restaurant te hebben gekocht, hebben ze door de crisis besloten in Suriname te beginnen . Het programma “ik vertrek” kende ze maar al te goed. Ze beginnen maandag in de Johannes Mungrastraat in Paramaribo, met een broodjes zaak “Puur “met o.a. Nederlandse kaas. Is hier niet te krijgen. Als eerste start naar nog iets groters. Allen die die verslag en naar Suriname gaan, ga ze bezoeken. https://nl-nl.facebook.com/puurparamaribo

We lopen weer terug naar “het vat” en drinken nog wat cocktails. http://www.hetvatsuriname.com/

• 01 November 2013 - 10:54

Willy:

Hallo Marc en Vera,

Wat leuk om al de verhalen te lezen en ook de foto's , wij hebben dit 2 jaar terug ook allemaal gedaan en er is niets veranderd , ons foto album kunnen we zo naast elkaar liggen met bijna dezelfde foto's en verhalen .
    En ook nog Tony met zijn gele shirt , wij zien en beleven het weer allemaal als wij de reisverslagen lezen .
    Geniet er maar van en de groetjes aan Tony , zijn cocktail op de boot daar denken wij nog vaak aan die was heerlijk , waarschijnlijk hebben jullie die nog te goed , het was de dag dat we dolfijnen gingen spotten .

Liefs en Groetjes
    Piet en Willy

• 01 November 2013 - 13:04

Tom:

Wat n ontdekkingen doen jullie daar op zeg. Leuk om ook de kleinere dingen daar mee te maken in al zijn eenvoud. Het moet erg mooi zijn geweest die vlinderkweekerijen gezien te hebben! Zo dichtbij in hun natuurlijke omgeving. Hadden we er hier maar een paar van, helaas we zullen met minder moeten doen. Dank voor het verslag wederom en hou jullie goed Marc & Vera. Veel plezier. Groetjes vanuit n koud en druilerig Holland.