Dag 2 - 25 okt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marc Boom - WaarBenJij.nu Dag 2 - 25 okt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marc Boom - WaarBenJij.nu

Dag 2 - 25 okt

Door: Marc van den Boom

Blijf op de hoogte en volg Marc

25 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

7.00 uur kraait de Surinaamse haan. De airco heeft voor een poolklimaat gezorgd, ik vind het niet erg. We ontbijten buiten onder een overkapping. Lekker ontbijtje. Hollandse vleeswaren alleen dikker gesneden. Sapje enz.enz.
Om 09.00 uur verzamelen we ons voor de stadswandeling. We gaan met de groep naar het centrum van Paramaribo, ca. 10 minuten lopen van het hotel. Het is erg warm. We moeten nog duidelijk acclimatiseren. We zien Paramaribo. Beetje rommelig maar voor ons dus juist leuk. Oude koloniale gebouwen, veel ministeries maar niet veel groter dan bij ons een forse school. Sommige zouden wel een lakje kunnen gebruiken. Tony vertelt veel, over het ontstaan en de geschiedenis. Natuurlijk noemt hij de slaventijd maar het is wel vreemd om van een zwarte jonge kerel ook telkens te horen dat hij spreekt over “negers”. Goed hier kan dat blijkbaar nog. Ik laat de zwarte pieten discussie in ons land maar even voor wat het is. Hij heeft een groot gevoel voor humor en we hebben elkaar dan ook snel gevonden. Over het algemeen zijn de mensen vriendelijk voor toeristen.
De Petrus en Paulus Kathedraal, die ook van binnen helemaal van hout is opgetrokken maakt op ons veel indruk. Nog nooit zo iets gezien.
Via de oude stad met leuke winkeltjes, lopen we naar de markt. Het krioelt van de mensen. Een grote diversiteit aan koopwaar is hier te vinden: verse vis, groenten en fruit, kruiden tegen allerlei kwalen. Het doet wat rommelig aan, maar het is een kleurrijk schouwspel. Ik krijg een grote mond als ik wil filmen. Met respect loop ik door. Later op de vismarkt moeten we zelfs een foto maken van een echtpaar visverkoper. We raken in gesprek. Of ik zijn neef in Lelystad ken. Later stel ik een vraag aan een vishandelaar die mij prompt uitnodigt om zijn vishalletje te bekijken en zijn vrieskist. Heerlijk dat je met iedereen gewoon Nederlands kunt praten.
De brug naar Commewijne is een imposant bouwwerk. Echte Surinamers drinken veel Parbobier, deels gebrouwen uit rijst. Op onze tussenstop had ik bijna ja gezegd toen ze vroeg of ik een grote fles wilde. Maar dat is dus een liter.
Ik dacht dat de Marokkanen er bij ons wat van kunnen maar wat de muziek betreft horen wij keihard uit de open autoramen veel reggae komen.
We staan stil bij diverse historische gebouwen, waaronder de gouvernementele, en standbeelden, bezoeken de Palmentuin en nemen een kijkje bij Fort Zeelandia, wat een belangrijke rol heeft gespeeld in de moderne geschiedenis van Suriname, zoals we allen weten. Er staat een gedenkplaat in het fort.
We bieren met een groepje bij een soort cafetaria aan de Waterkant, sommigen eten nasi met saté, lekker pittig. Ik hou mij bij Parbobier. Veer en ik drinken samen de liter. Zij raakt in gesprek met Isidoor een Surinamer van 77 die iedereen half zestig schatte. Het bier stroomde aan hun kant. Al snel werd eerst saté aangeboden en toen bier. Bij het weggaan heb ik er nog maar een liter tussen gezet voor ze.
De groep ontbindt zich en veer en ik gaan op zoek en vinden de winkel waar ze tuinwierook verkopen. Daarna naar het hotel waar we om 15.30 uur aankomen. Snel gaan we aan het zwembad liggen. Vlak naast de Suriname rivier. Omdat we hoog liggen hebben we een prachtig uitzicht, Aan de overkant onweert het en we zien de bliksemschichten mooi in beeld.
Nog even wat rommelen op de kamer mijn verslag en dan avonds om een uur of acht op zoek naar een restaurant. Het wordt “het vat” wereldberoemd en hebben daar met velen zo bleek heerlijk gegeten. Weer met een liter Bier Veer een sapje. Maar zo tegen het einde raakt ik toch wel vol. Gelukkig lust Veer het ook dus wordt het niet een echt probleem. Het is erg druk vele Surinamers gaan al stappen want het weekend is begonnen. Ze zetten hun auto’s op elke stoep die ze vinden.
We wandelen rustig terug. De temperatuur is wat gezakt, maar toch. 22.20 uur gaat het licht uit…


  • 26 Oktober 2013 - 14:16

    Willy Vroonland:

    Hallo Marc en Vera,

    Wat ziet mijn verbazing , een bericht uit Suriname , ik dacht eerst van Zwarte Piet [ ha-ha-ha ],
    Leuk om de foto's en verhalen te lezen , wij zijn met Ria 2 jaar geleden geweest met Fox en zie veel erkenning , benieuwd wat jullie allemaal gaan doen in Suriname .
    Zoals ik lees hebben jullie Tony als reisleider misschien wel dezelfde Tony als wij hadden 2 jaar terug,neem maar even een foto van hem dan kunnen we het zien of hij het is .
    Wij wensen jullie een mooie tijd in Suriname , want er is heel wat te zien , bij ons was het in Parimaribo ook zo heet , maar de binnen landen in was aangenamer.

    Liefs Piet en Willy

  • 26 Oktober 2013 - 20:29

    Ria Muchall:

    Hallo Vera en Marc,

    Wat leuk dat jullie in Suriname zitten. Wil, Piet en ik zijn 2 jaar geleden geweest. Ik heb direct mijn fotoboek erbij gepakt. Wij hadden ook als reisleider een Tony. Dat zal toch wel dezelfde zijn? Wij vonden hem erg aardig en hij had toen als ambitie een eigen reisbureau. Misschien zien we hem een keer op een foto? En als het dezelfde is wil je dan onze groeten aan hem overbrengen? Hoogstwaarschijnlijk weet hij niet meer wie wij zijn.
    Heb je vrijdagavond nog de bussen door de stad horen rijden? Daar was ee soort van disco in met erg harde muziek. Jullie zitten niet in hetzelfde hotel. Wij zijn daar een paar keer op een boot gestapt in een prieeltje. Wij mochten wel gebruik maken van het zwembad van jullie hotel.
    Ik ben zo benieuwd of jullie naar dezelfde plaatsen gaan. Ik laat mijn fotoboek maar op tafel liggen om te vergelijken.
    Heel veel plezier en ik kijk uit naar de verslagen.
    Liefs Ria

  • 27 Oktober 2013 - 13:05

    Wiet:

    Hé Marc en Vera,
    Wat een leuke verrassing. Zo ken ik die huisjes van vroeger en die kathedraal! Wat een verre herinneringen. Naast de kathedraal staat de Surinaamse bank of misschien moet ik zeggen, stond. Als ik dit zo zie, krijg ik toch een vaag gevoel van heimwee. Erg leuk om jullie ervaringen te lezen, weer helemaal genieten. Kijk uit naar je volgende verslag, heel veel plezier en een fijne tijd daar.
    Warme groeten, Wiet

  • 27 Oktober 2013 - 14:41

    Mamma:

    Hallo kinders,

    Kwam ik zo maar jullie verhaal tegen op mijn tablet, beantwoorden heb ik nog niet onder de knie.
    Leuk hoor om jullie belevenissen weer te lezen, het bier is weer best hé!
    "S nachts om ca. 2 uur kreeg ik wel het smsje van aankomst, ik ging weer lekker slapen.
    Nog heerlijke weken toegewenst en verheug me op jullie wedervaardigheden.
    Liefs, mamma.

  • 27 Oktober 2013 - 15:24

    Anneke:

    Hey Marc en Vera
    Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen!. Dat scheelt straks weer tijd als we weer bij gaan praten, en ik loop tenslotte al een paar reisje achter, ha ha. Heel veel plezier en mooie dingen. Het ziet er allemaal goed uit, de taal is te verstaan en zelfs de luchten zijn Hollands.IK geef Paul z'n adres ook effe op, dan kan die het ook volgen. Liefs van mij

  • 27 Oktober 2013 - 18:18

    Judith:

    Niet achter je laten Zwarte Piet maar meenemen. Zie je whatsapp

  • 28 Oktober 2013 - 11:12

    Aad En Erna:

    Hoi luitjes,

    Fijn dat jullie een goede reis gehad hebben en het naar jullie zin hebben in het land
    Van de zwarte Pieten.
    Leuk he,een stukje Nederland overzee.Dat gevoel heb je ook op de ABC eilanden.
    Ook leuk om van de eigen bevolking alle verhalen en geschiedenis te horen.
    Genieten jullie maar lekker,want het is hier vreselijk.
    Met een beetje geluk staan we ineens voor jullie neus,helemaal overgewaaid
    met windkracht 11 hiervandaan.
    Zijn Ralph en Marloes ook goed aangekomen?
    Luitjes , veel plezier en tot over 2weekjes.
    Liefs van de Lion Family

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Marc

Meer dan 10 jaar reizen wij over de wereld.

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 12229

Voorgaande reizen:

15 Juni 2014 - 22 Juni 2014

Rondreis Koningssteden Marokko

24 Oktober 2013 - 08 November 2013

Suriname: Mi Lobi Sranan!

Landen bezocht: