Dag 10 - 2 nov - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marc Boom - WaarBenJij.nu Dag 10 - 2 nov - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marc Boom - WaarBenJij.nu

Dag 10 - 2 nov

Door: Marc van den Boom

Blijf op de hoogte en volg Marc

02 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Om 08.00 worden we door de bus opgehaald. We beginnen aan een busrit van zo’n drie uur. Onderweg zien we het landschap veranderen . Dichtere bossen en wat meer geaccidenteerd terrein. We stoppen twee keer voor een koffie break. Onderweg rijden we langs het stadion dat Clarence Seedorf heeft laten bouwen. Uiteindelijk komen we in Atjoni. Daar is het een drukte van jewelste Een overslag gebied waar de bewoners van de diverse dorpen hun waren inkopen. Alles gaat in de bootjes diep het achterland in. Eindelijk stappen wij hier in. Het is bloedheet in de zon. De mensen zijn hier pikzwart. De meesten spreken geen Nederlands. Dat komt door de burgeroorlog waarbij veel scholen zijn vernield. We varen bijna 3 uur. Stroomversnellingen die gevaarlijk zijn. De boot zit mudvol met ons en handel. Maar de bootsman weet wat hij doet. Het is werkelijk een prachtige tocht. We passeren regelmatig dorpjes en dan zie je altijd wel kinderen zwemmen en vrouwen die in de rivier de was doen. Hen fotograferen willen ze niet.
Als we eindelijk aankomen worden we door Christa ontvangen. Ze legt ons de gebruiken uit en we krijgen een sapje. De Lodge is er leuk opgezet en we hebben allen een cabine met rivierzicht. Echt een paradijs. Iedereen zit de laatste uren op zijn veranda te genieten. De douche is koud want het is rivierwater maar wel verfrissend. Uit het dorp aan de overkant komen de 3 vrouwen aangevaren die gaan koken. Om 20.00 uur gaan we aan tafel. Prima maaltijd. Na de maaltijd legt Tony het programma uit van de komende dagen. Na koffie en een rum gaan we om tien uur naar bed. Dan gaat ook de generator uit en zie je wekelijk niets meer

Tags: atjoni, Danpaati