Dag 9 - 1 nov - Reisverslag uit Meerzorg, Suriname van Marc Boom - WaarBenJij.nu Dag 9 - 1 nov - Reisverslag uit Meerzorg, Suriname van Marc Boom - WaarBenJij.nu

Dag 9 - 1 nov

Door: Marc van den Boom

Blijf op de hoogte en volg Marc

01 November 2013 | Suriname, Meerzorg

06.30 uur is het weer zo ver. Maar kwiek en monter staan we er naast. Na het ontbijt gaan we naar de receptie waar Tony ons haalt. 5 van de acht gaan mee met de optionele fietstour. Aan de overkant van ons hotel is de fietsenverhuurder. Met gazelles en ander Nederlandse fietsen starten we onze rit door Paramaribo. Links rijden in verkeer dat eigenlijk geen fietsers kent. We fietsen door de drukke straten naar de “platte brug”. Wij noemen dat gewoon een steiger, maar alla. De fietsen gaan eerst aan boord van weer zo’n rank bootje en wij er achter aan. We steken de Surinamerivier over met de tentboot naar het plaatsje Meerzorg

Aan de overkant rijden we vanuit Meerzorg langs een belangrijk Hindu monument. Ons reisdoel is de Plantage Peperpot, waar cacao en koffie werd verbouwd.

Van daaruit begint de fietstocht die merendeels over zandwegen gaat. Het eerste gedeelte is de goed geasfalteerde hoofdweg. De weg richting plantage Peperpot is een zandweg, langs deze weg wonen voornamelijk Javanen en Hindoestanen. Aan oude koffie- en cacaobomen merken we dat we dichterbij de plantage komen. Bij plantage Peperpot is het mogelijk het terrein van de oude fabriek te bezichtigen. Daar staat een oude, verlaten opzichterswoning uit 1800, diverse oude werktuigen om koffie en cacao mee te bewerken en oude arbeiderswoningen waar nu veel Javanen wonen. Het huis van de eigenaar is prachtig gerenoveerd, de bijgebouwen staan er verwaarloosd bij. We gaan er in en moeten op planken met spijkers letten. Als Tony zegt dat er ook slangen zijn, vind ik het allemaal wel wat minder

Onderweg tovert hij uit een smal rugzakje de flesjes met water. Later weer pikante broodjes. Het lijkt wel het koffertje van okkietrooi. Onderweg zien we ook nog een begraafplaats. Ieder land heeft zo zijn eigen gebruiken. Hier werken ze veel met betegelde graven. Over de doden niets dan goeds maar om nu in een gootsteen begraven te worden. Degene waar een paraplu als grafsteen staat zal wel aan een zonnesteek ten onder zijn gegaan.

Hierna fietsen we een stuk door het plantagegebied waar we apen zien. Na dit stukje belanden we weer in woongebied en hebben een prachtig uitzicht op de brug. We maken een lunchstop bij Meerzorg in een Javaanse warung en hierna stappen we weer op de fiets en in de boot richting Paramaribo. Onderweg wordt ik bijna met mijn stuur meegenomen door een auto met een aanhanger die veel breder is. Dat was de chauffeur blijkbaar vergeten. Dat ding raakt mijn hand maar gelukkig niet mijn stuur bij het passeren. We geven de fietsen weer af en drinken een bak koffie in het hotel en verfrissen ons om weer wandelend de stad in te gaan.

Daarna zoeken we de Saramaccastraat waar veel winkels zijn en kopen wat voor de kids. Ook al is het overdag let ik goed op mijn spullen. Veel hangjongeren. Misschien voor niets maar je weet maar nooit. Als we alles hebben gevonden. Is het al eind van de middag. Nu de weg naar huis vinden. Veel winkels gaan dicht en het wordt al vrij stil. Het is geen geheim dat vrouwen billen hier heel belangrijk zijn. Met de rondingen op de juiste plaatsen zoals Tony dat noemt. Het valt mij op dat de paspoppen met strakke broeken omgekeerd naar de straat staan. Volgens Veer zit er beduidend meer kont in de broek.

We zoeken, vragen en vinden fort Zeelandia. Vandaar weet ik het wel en gaan nog tot een uur of 7 cocktails en een djogo (bier) drinken. Af en toe klettert het hard maar daarna weer droog en warm. In het hotel een douche en dan op weg weer naar een restaurant. Vandaag heb ik gezien waar “Zus en Zo” zit. Heel veel jongelui en een band. We eten buiten heerlijk een maaltijd voor weinig geld. Koffie en een Surinaamse Rum genaamd Borgoe . Rond 21.00 uur stappen we op en toevallig nou ja toevallig langs” het vat” dus weer aan de drank tot een uur of 22.00. Er is feest inde stad. Veel auto’s die gewoon op de stoep staan. Mooi vuurwerk. Dan naar bed. Morgen gaan we vroeg op weg naar het diepe zuiden de echter jungle in. Danpaati

(en in Nl is er vandaag weer een zestig geworden)

• 02 November 2013 - 12:22

Aad En Erna:

Wat een avontuurlijke reis,zeg!
    Veer, ik heb bewondering voor je waaghalzerij!
    Als ik,Erna, mee was gegaan, had je zeker op de fiets door de Bush Bush de hele
    weg een sirene achter julie gehoord.hi hi.
    Maar jullie zullen best veel moois zien en gezien hebben.
    Namens jarige Patricia bedankt voor jullie mooie kaart,
    Wij gaan vandaag feest vieren en wensen jullie nog heel veel plezier.
    Volgende verjaardag over een weekje zijn jullie erbij.
    Liefs van alle leeuwtjes

• 02 November 2013 - 16:06

Willy:

Leuk dat jullie ook naar Danpaatie gaan , heerlijk om daar te zijn .
    Lekker rustig en als je zit met je huisje aan de waterkant , lekker in je hangmatje dat is echt genieten.
    Zijn jullie in Paramaribo ook al naar de chinees geweest , dat is ook een aanrader .
    Wij zijn met de boot naar Danpaati gegaan en met een vliegtuigje terug naar Paramaribo , een hele belevenis .
    Wij denken aan jullie en ook aan het hangmatje in Danpaati.
    Leuk dat Tony ons nog een beetje herkende .

Liefs en Groetjes uit het natte Medemblik

• 03 November 2013 - 11:16

Mamma:

Hallo jomgens,

Ik geniet iedere dag van jullie enige belevenissen en de foto's
    Ga zo door, slaap je nog wel eens Marc?
    Liefs, mamma

• 03 November 2013 - 18:29

Ria Muchall:

Zo leuk en zo herkenbaar om te lezen. Mijn fotoboek ligt op tafel om jullie goed te kunnen volgen. Leuk dat Tony ons nog kende of in ieder geval zei dat hij ons nog herkende. Hij krijgt zoveel mensen mee op zijn reisjes! En als het nou nog leuke jonge meisjes zouden zijn dan kan ik me nog voorstellen dat hij ze nog zou herkennen.
    Je wordt heel erg verwend door Tony. elke dag heeft hij wel een lekkernij! In Danpaati kom je erg tot rust. De mevrouw waarmee ik op de foto sta heeft het mede opgezet. Zij is de dochter van de eerste president van Suriname, de heer Ferrier. Zij is schrijfster en heeft o.a.een boek geschreven over slavenhandel, waar een film van is gemaakt dat op het filmfestival als hoofdfilm in het nieuws was. Gaan jullie ook met het vliegtuigje terug?
    Ik kijk uit naar het volgende verslag.

Liefs van Ria uit Den Haag, waar het dus vandaag ook erg nat was. Zelfs hagel. tenminste in de Lier, waar ik vandaag was.

• 04 November 2013 - 09:08

Lies Beens:

Hoi Marc en Vera,

Surianame komt wel tot leven door jullie verslagen. Mede door de kleurrijke
    foto's. Bijzonder om te lezen.
    Dat ene kleine berichtje zo onderaan is natuurlijk opgemerkt!!!!!!
    Heel hartelijk bedankt voor jullie originele kaart. Geniet nog van jullie reis verder.

Lieve groet inderdaad intussen uit nat nederland.

Lies

• 05 November 2013 - 22:14

Anneke:

Hoi luitjes. Aan de slag. De houten huizen in het centrum van Paramaribo moeten geverfd worden. De surinamers hebben tot volgend jaar de tijd , anders gaar het van de werelderfgoedlijst af. Verf ze! Hoorde ik net op het journaal. Veel plezier verder