Dag 7 - 30 okt - Reisverslag uit Jodensavanne, Suriname van Marc Boom - WaarBenJij.nu Dag 7 - 30 okt - Reisverslag uit Jodensavanne, Suriname van Marc Boom - WaarBenJij.nu

Dag 7 - 30 okt

Door: Marc van den Boom

Blijf op de hoogte en volg Marc

30 Oktober 2013 | Suriname, Jodensavanne

We zijn lekker uitgerust als we ´s morgens met de boot vertrekken om de Jodensavanne te bezoeken. Onderweg zien we nog een brug, die een week voor de officiële opening aangevaren werd door een rijke Surinamer, waarbij een deel instortte. Er was voor een goedkope bouwer gekozen. We bezoeken o.a. de Jodensavanne, waar veel Portugese Joodse plantage-eigenaren woonden. Er is een Joodse begraafplaats en ook een begraafplaatsje met halfvergane houten kruizen van de slaven. En een eeuwenoude bron die nooit opdroogt, aan het water wordt een heilzame werking toegeschreven. Op de heuvel zijn overblijfselen te zien van een synagoge, gesticht door de Portugees-joodse immigranten. In het bos worst ik achtervolgt door een dik insect en loop er van weg. Heeft geen zin, zegt Tony, hij blijft je toch achtervolgen. Blijf staan en sla hem dood. Geen goede optie, maar doe het maar toch . Eenmaal op mijn broek slaat Tony hem met gemak dood en raapt hem op. De vlieg heeft een bijna centimeter lange steekneus. Geef mij maar een mug.
Eenmaal terug in Overbridge kunnen we lunchen, maar we slaan het over. In de middag zijn we vrij. We kopen twee halve liters bier en gaan op de veranda wat lezen. Opeens weer een tropische bui waardoor alles weer lekker wordt opgefrist. Ze duren meestal niet lang maar zijn wel hevig.
S’ Avonds is er een prima buffet; we nemen een ijsje toe! Onder een schitterende sterrenhemel lopen we weer terug naar onze cabana. Hier en daar springt een kikkertje voor onze voeten weg. Vogels zingen nog steeds.

• 03 November 2013 - 19:04

Ria Muchall:

Wat een ventje hè die Rambo. Hij was bij ons niet stil te krijgen. Maar van die beestjes hebben wij geen last gehad. Wij hadden zeker niet van die mooie benen!