dag 4 - Reisverslag uit Fez, Marokko van Marc Boom - WaarBenJij.nu dag 4 - Reisverslag uit Fez, Marokko van Marc Boom - WaarBenJij.nu

dag 4

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

18 Juni 2014 | Marokko, Fez

Vandaag blijven we in Fes. We rijden eerst naar een koninklijk paleis. We krijgen van de lokale gids tekst en uitleg van het kasteel de poorten en het mozaïek. Natuurlijk nog veel meer informatie maar ik ben visueel ingesteld en zie natuurlijk veel andere dingen. Ook hoor ik geklepper en op het dak zit inderdaad een haagse reigah.
Weer de bus in om naar de Medersa Bou Inania te rijden. De belangrijkste Karaouine Moskee en ook de eerste universiteit van Marokko . Heerlijk koel daarbinnen. Uitleg over het schrift en ook over de eeuwenoude houten daken die van cederhout zijn en niets te lijden hebben van het klimaat.
We vervolgen de tour naar een groot café. We kunnen op het dak plaatsnemen. Een mooi uitzicht over de oude stad en een panorama over de omgeving met de rest van de stad en haar omgeving. We geven ons over aan de NosNos koffie. Lekker heet en goed van smaak ook al ben ik niet zon melkklant. Venice pompt hem vol met suiker.
Daarna gaan we dan echt de medina in. We worden gewaarschuwd om als groep bij elkaar te blijven. Want je kan je niet oriënteren. De steegjes zijn soms net zo breed als ik zelf ben. Hoog en soms overkapt. Heerlijk koel en er waait een windje doorheen. Met de gids voorop onze eigen gids achteraan en nog een extra bodyguard kan er ook niets misgaan. Het is in feite een aaneenschakeling van steegjes met stalletjes/winkeltjes. Kleding, koperwerk, specerijen, vis, vlees alles wat je maar wil. Het een ruikt heerlijk en het andere weer niet. Na af en toe wat uitleg stoppen we bij de poort Bab Boujloud, de 600 jaar oude Koranschool.
Na verloop van tijd zomaar een deur in en weer zon prachtig restaurant al had het dit keer met zijn rode kleuren meer weg van een chinees restaurant. We krijgen een specialiteit. Een soort ronde loempia met kippegruis en nog wat zaken als nootjes, zeg maar een super kipnugget . Ik krijg hem niet eens helemaal op. Een schaal met fruit na.
Na de lunch weer een zelfde parkoers. Dat blijkt een commerciële route te zijn. Eerst een tapijten knoperij. De mensen doen echt hun best, maar niemand koopt wat.
Maar dan duiken we een leerlooierij in. Eerst na het dak waar we beneden de industrie in open gemetselde bakken kunnen zien. Wat een lucht. Iedereen liep met een takje mint voor zijn neus. We wil kan wat kopen. Veer koopt leren muiltjes en venice een leren schoudertas. Natuurlijk moeten de dames wel pingelen.
Daarna weer verder en dan een weverij binnen. Het oude ambacht wordt getoond en ook daar is handel de dames kopen allebei een shawl.
We sluiten de tour af met een bezoek een keramiekfabriekje. Monnikenwerk om die kleien steentjes te bikken.
om 17.00 zijn we in het hotel. de gids had geregeld dat we naar nl- Australië konden. een ruime zaal banken en bediening wat wil je nog meer? nou dat we winnen en dat deden. 3-2 maakte onze dag helemaal af. een leuk toetje.

• 21 Juni 2014 - 12:05

Fred Binkhuysen:

Ola vakantiegangers,

Die leerlooierijkan ik me oo nog heel goed herinneren, wat een ecologisch en arbo- hoogstandje. Wasknijpers verplicht opzetten, munttakjes kregen we destijds niet. In feite was t een verplichte opsluiting om alle winkels te bekijken, bezoeken: een vorm van zachte koopdwang? Want je kon niet uit het gebouw komen, zonder de gids, er was een uitgang maar dat liep naar een smalle steeg, ergens in de medina. Onze bus stond ergens anders geparkeerd, niet te vinden op eigen gelegenheid. Dus maar weer door de winkeltjes heen lopen, gaap...

Voetbal, in 2012 was het EK aan de gang in mei, we hebben ook nog in n hotel kunnen kijken naar een match, maar welke.. Geen idee meer.

Cheers

F&I