dag 2 - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Marc Boom - WaarBenJij.nu dag 2 - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Marc Boom - WaarBenJij.nu

dag 2

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

17 Juni 2014 | Marokko, Marrakesh

Na een sober maar verder prima ontbijt vertrekken wij om 08.30 naar onze volgende bestemming. onze gids heet Rashid en ja hij kende de slagerij van Jurgen Raijman via zijn satelliet TV. m.a.w. in Nederland kijken ze naar de Marokkaanse TV en hier precies omgekeerd. Het eerste lange stuk is een grote woestijnvlakte geen hond te zien wel schapen af en toe. Ze zijn niet zo dik want er is geen gras. Ze eten van de kruiden zoals tijm, rozemarijn en oregano. ik zou ze nog een fles saus laten consumeren en klaar is Kees niets meer aan doen en zo op de BBQ.
Dan een koffie stop lekkere Marokkaanse koffie. Het klinkt als Nos Nos maar ik heb misschien teveel TV gekeken. we verlaten nu de woestijn die een van de armste provincies schijnt te zijn met uitsluitend berbervolken. We gaan door naar een van de welvarendste.
Eenmaal in Casablanca ontvouwt zich aan ons een moderne wereldstad. mooie villawijken maar ook de laatste krottenwijken. Want de koning heeft zich tot doel gesteld dat iedere Marokkaan in 2017 in een fatsoenlijke woning zal worden. Programma's van sociale woningbouw zijn in volle gang.
We stoppen bij een onwijs grote moskee die 50.000 bezoekers kan hebben. De Hassan II moskee. Weliswaar modern maar toch met de klassieke bouwstijl. het is zo aan de Middellandse zee 27graden een heerlijke temperatuur.
Na de lunch waarbij wij de groep lieten voor wat het was, bezoeken wij in rabat o.a de uday kasba. Alle muren zijn blauw geschilderd. Dat schijnt goed te helpen tegen de muggen. Ik kan het niet controleren want ik zag geen muggen.
We gaan naar Rabat een 1000 jaar oude stad.
We drinken daar in de buitenlucht met het zicht op de zee de lekkere mint thee met natuurlijke de Marokkaanse koekjes. Daarna tijde wij naar het koninklijk paleis. Het is eigenlijk een gigantisch park waarin ook de regering zetelt en de ministeries enz liggen. Veel bewaking. paleis Noordeinde is wat dat betreft niet meer dan een oranjerie. Tenslotte - het is al weer half zeven- bezoeken we een rijk gedecoreerd mausoleum van koning Mohammed 5 op een locatie waar alleen nog de pilaren staan van een moskee die ooit door een aardbeving is verwoest.
Eenmaal in het hotel dineren we om 20.00 uur. Daarna gaan we de medina in .smalle straatjes met veel winkeltjes met specerijen, kleding, potten en pannen. Venice koopt er drie gewaden voor vriendinnen en weet nog aardig af te dingen.

• 18 Juni 2014 - 10:26

Tim:

Hey Marc & Vera, ontzettend mooi dit weer te lezen, heerlijk gewoon! Marokko staat ook voor de oeroude basis van het ontstaan van bouwwerken had ik begrepen altijd. Interessant weer hoor! En leuk de grapjes die je schrijft Marc.